Hvordan man bygger et Tamiya kit.
Det er så lett, at alle kan være med!
Før du starter med å bygge et modellbilsett, må du først velge en bil. Det må være en bil som kommer som et byggesett. På Rcbilen.no tilbyr vi et bredt utvalg av slike sett for alle nivåer. Klikk på "Biler" i menyen og velg Tamiya-modeller. Der vil du bli presentert for et mangfold av ulike modeller. Valget av modell er ikke avgjørende, da Tamiyas byggesett stort sett følger samme oppbyggingsmåte uavhengig av modell. Tamiyas bilmodeller er designet i forhold til chassis. Dette betyr at du kan bruke mange forskjellige karosserier på samme chassis (underdel). Den mest populære modellen fra Tamiya er TT-02. Denne modellen har firehjulsdrift, der en dogbone i midten er koblet til to differensialer - en foran og en bak. Disse overfører kraften til hjulene. I enden av dogbonen er et Spur-gir festet, som er koblet til et Pinion-gir som igjen er festet til motoren. Det er viktig å huske disse navnene, da de vil bli nevnt flere ganger i byggeveiledningen.
Før du kjøper kit
Det er lurt å vite hva som følger med når du kjøper en modellbil. I de fleste Tamiya-bilene følger kun selve bilen med. Hos Rcbilen.no selger vi hovedsakelig biler med motor og ESC (Electronic Speed Controller), med mindre noe annet er spesifisert i produktbeskrivelsen. På produktsiden til hver bil kan du se hva som følger med og hva du eventuelt må kjøpe ved siden av for å gjøre bilen klar til kjøring.
Motoren finnes i flere varianter, men motorene som følger med settene kjøpt hos Rcbilen.no passer til den aktuelle bilen. Du trenger derfor ikke å tenke på å kjøpe en egen motor som passer, da den medfølgende ESC også passer til motoren. Hos Rcbilen.no kontrollerer vi alle produktene for å sikre at alle delene er med i esken, slik at du som kunde får den kvaliteten du forventer. Det er ikke nødvendig å kjøpe ekstra utstyr før du begynner å bygge, da Rcbilen.no's byggesett inneholder de viktigste delene du trenger under byggeprosessen. I esken følger det også med litt verktøy, men du må ha de vanligste verktøyene selv, som kniv, skrutrekker osv., for å kunne bygge bilen.
Jeg er klar og har kjøpt byggesettet mitt.
Nå som du er klar eller ønsker mer informasjon om å bygge, la oss ta det første og mest vanlige spørsmålet vi får om byggesett: Er det vanskelig å bygge sin egen bil? Svaret er enkelt: Nei. La oss utdype dette litt. Har du noen gang bygget et LEGO-sett før? De fleste har det, og da kan vi si at du vil finne det veldig enkelt å bygge et sett selv. Det nest mest vanlige spørsmålet vi får er: Hvorfor bygge det selv? Det beste med å bygge selv er at det blir enklere å fikse ting når du faktisk vet hvordan det er bygget. Hvis du har kjøpt en ferdigbygd bil, må du lære deg å fikse den uansett. Dette lærer du ved å bygge den selv, i tillegg til at det er en hyggelig hobby å sysle med i fritiden.
Selve byggeprosessen er ganske enkel. Siden Tamiya startet tilbake på 1970-tallet, har de gjort mye for å gjøre det brukervennlig. De har derfor utviklet en instruksjonsbok som er til stor hjelp. Side for side skal du samle delene i riktig rekkefølge, og de enkle delene er tegnet i full størrelse (1:1) i boka. Så selv om du har fem forskjellige skruer, kan du alltid holde dem opp mot den fullskala tegningen i boka for å finne riktig skrue.
Diff gir
Innholdet i et diff. Ring gir, Spider gir, små spider gir.
Pinion gir.
Spur gir.
Sådan ser det ut når du bygger
Inneholdet er i poser og er merket med tall og bokstav
Dekk må samles, med det medfølgende foam inne i, og så limer du kanten.
Finn de deler frem som boka sier
Skru det sammen som vist i boka.
Elektronikken kan du stort sett selv bestemme hvordan den skal sitte
Dette er en Tamiya F103GT chassis, men byggingen er i prinsippet den samme som alle andre chassis
Til slutt ser bilen sådan ut. Denne modellen er Tamiya F103GT og er en rendyrket djevel når det kommer til fart. Bilen er bygget for å kjøre race, og er litt sværere å bygge enn TT-02
Kulelager
Kulelagrene som Tamiya kit kommer med, er det man kaller plastic bushings (Plastikk foring). Disse er ikke kulelager, men funker fint som dette, men det kan svare seg å skifte disse til riktige kulelager fra starten. Mange gjør dette seinere og må derfor skille bilen ad igjen for å skifte disse. For meg personlig, så likte jeg å skille bilen ad igjen og skifte disse. Bilen kjøre fint med disse plastikk foringer så det er ikke noe problem. Fordelen ved å skifte disse til kulelager er at du får litt mer fart, og effekten på strømforbruket går voldsomt opp. Noen modeller kommer med riktige kulelager fra starten, dette vil stå i beskrivelsen, Tamiya F103GT kommer med kulelager rett i boksen. Vi selger naturligvis kulelager alle modeller.
Motor/ESC
Det er to typer motore som man skal tenke på. Den børsteløse og den med børster. Forskjellen på disse kan sees ved at en børste motor har to ledninger, børsteløs har tre. For de aller fleste, vil en børste motor leve opp til alle forventninger, børste motor er fintfølende og gir masser av push i bilen. Mortoren som følger med i de Tamiya kit som selges hos Rcbilen.no, kan drive bilen mellom 30 – 40km/t. Det forutsetter at de har fullt kulelager sett i bilen. Med en tune-up på Spur og pinion gir, kan bilen kjøre betydelig hurtigere. Du kan også oppdatere med en kraftigere børste motor til bilen. Om du virkelig ønsker mye fart, så skift til til en børsteløs motor, ESC’en som følger med i fleste kit, klare å kjøre en børsteløs motor.
Batteri
På Tamiya ESC'er sitter det Tamiya kontakt, dette er viktig da du ellers ikke vil kunne tilslutte batteriet.
De to viktigste tingene ved batteri er Volt og mAh (milliArmpereTimer) På de aller fleste Tamiya biler er det 7,2V eller 6 Cellet NiMH batterier som brukes. Hvor lenge du kan kjøre avgjøres av mAh. 3300mAh holder ca. 15-20min.
Du kan også velge å bruke Lipo batterier, det er samme prinsipp som med NiMH batteri som gjelder. Men Rcbilen.no anbefales at hvis du bruker Lipo batteri, så sett deg ordentlig inn i hvordan man bruker, oppbevarer og lader et Lipo batteri. Ved feil bruk kan dette føre til utilsiktet skader på bil, omgivelser eller inventar.
Servo må man ha.
En servo er det som styrer forhjulene, eller den retningen bilen skal svinge. Det er en liten boks med en svingarm som monteres i bilen. Noen vil kanskje mene at man bør ha den nyeste digitale servo og at den helst bør koste en formue, men det er ikke nødvendig. Valget av servo avhenger av hva den skal brukes til. Hvis du har en bil med 20 kg som skal kjøre veldig fort, vil du trenge en kraftig servo, men på Tamiya-byggesett kan du bare bruke en vanlig servo. En servo med 5-10 kg kraft er vanligvis tilstrekkelig for å styre bilen. Hvis du trenger en servo som kan svinge på millisekunder og med millimeterpresisjon, eller hvis du skal bruke den i helikopter eller fly, må du kjøpe en digital servo. Men for en vanlig Tamiya-bil har dette ingen betydning. Det viktigste er å kjøpe god kvalitet og unngå de billigere alternativene. Velg et anerkjent merke, så unngår du problemer med kompatibilitet.
Servo fra Hitec HS-645MG
Tips til hvordan du maler body
Karosseriet til bilen kommer ikke ferdig malt, så dette må du ordne selv. Før du begynner å male, må du tilpasse og eventuelt ordne små deler på karosseriet. På oversiden av karosseriet er det en beskyttelsesfilm som skal være den siste du fjerner etter at du er ferdig med å male
Tamiyas biler leveres med et karosseri laget av myk plast (polycarbonat). Dette myke karosseriet vil vibrere under kjøring, så hvis du bruker vanlig spraymaling, vil den gradvis flasse av og etterlate et gjennomsiktig karosseri.
Derfor er det viktig å bruke maling som er designet for myk plast. Tamiya tilbyr spraymaling spesielt tilpasset dette, kalt PS, som finnes i et bredt utvalg av farger, nyanser og glansgrader.
Sammen med byggesettet følger det med masker til vinduene i bilen. Disse brukes til å dekke vinduene før du maler. Først vasker du karosseriet i varmt vann for å fjerne eventuelt fett og annet. Deretter monterer du maskene på vinduene. Nå er du klar til å male. Du skal male på innsiden av karosseriet. Start med den lyseste fargen først, og ikke prøv å dekke alt på første strøk. Gi karosseriet et jevnt lag over hele først, vent 20 minutter og mal deretter et andre strøk. Vent ytterligere 20 minutter og mal et tredje strøk.
For å sikre at du har påført et jevnt lag med maling, kan du holde karosseriet opp mot en lyskilde og se om det er steder hvor lyset trenger gjennom mer kraftig. Når du bruker lyse farger, som for eksempel gul som vist på bildene her, kan du avslutte med å male svart. Hvis du ønsker at resultatet på bilen skal være en litt matt gul farge, bør du ikke avslutte med svart. Men ved å male med svart til slutt, får de lyse fargene en kraftigere og klarere farge. Derfor kan det lønne seg å avslutte med svart. (Hvis du bruker neonfarger, bør du ikke bruke svart til slutt, da det kan ødelegge det neonfargede resultatet).
Hvis du skal male med flere farger, må du bruke maskeringstape. Det er viktig å kjøpe tape som ikke etterlater limrester.
Klargjør delene og påfør maskene.
Her har vi laget en kasse til å holde body'en mens vi maler.
Etter vi har malt gul, har vi gitt den et par lag med svart så det gule treder mer frem.
Da vi er ferdige med maling, kan vi fjerne filmen.
Body'en er ferdig, man kunne etter maskeringen er fjernet male bilens vinduer innefra med Tamiya PS-31 Smoke, som vil gi vinduene et utseende som på riktige biler.
Rcbilen.no selger alle farger og andet type maling, finner du ikke den maling du vil ha, så ta kontakt med oss.
Det finnes mange videoer på YouTube som viser denne prosessen i handling, hvis du ønsker å se det hele i praksis. Det er viktig å planlegge godt og bruke den tiden det tar, på denne måten får du det beste resultatet.