top of page

Børste eller børsteløs motor!

rc børste motor - Rcbilen.no
rc børste motor - Rcbilen.no
rc børste motor - Rcbilen.no
rc børsteløs motor sett - Rcbilen.no

Hvordan velger man riktig motor?

Børste vs børsteløs

I utgangspunktet har dette ikke noen betydning for om du kan kjøre med en rc bil, bilen tar ikke hensyns til dette. Men alt etter hva du skal bruke din bil til, så kan det ha en betydning, men om du har kjøpt rc bil for å drive med dette som en fritidsting, hvor du kjøre bare for å få litt moro av og til, så behøver du ikke tenke på dette overhode.

Men er du likevel interessert i å vite mer om dette emne, så har vi laget en liten guide.

Børste og Børsteløs motor.

Hvordan virker en elmotor i en rc bil.

Først så skal de deles i to typer, en børste og en børsteløs, hva forskjellen er kommer seinere, men en elmotor til rcbiler er ikke annerledes enn en elmotor til en bil. Motoren kjøre på DC-strøm (direct current) likestrøm, som blir levert av batteriet. Nesten alle typer likestrømsmotorer har en eller annen indre mekanisme, enten elektromekanisk eller elektronisk, for med jevne mellomrom å endre strømretningen i en del av motoren. På denne måten får strømmen motoren til å rutere. Styrken i en rc motor kommer fra viklingene og kvaliteten på hvor godt man har viklet kobberet i motoren. På børste motorer er dette ofte oppgitt i et tall eks. 15 Turn (også skrvet 15T). Jo lavere tallet er, det sto kraftigere er motoren (mer tough). På Børsteløse motorer er tallet ofte 4 sitret og her er det omvendt, jo høyrer tallet er jo bedre.

Det må dog innskytes at de fleste forbrukere av rc motorer vil påstå at en børsteløs motor alltid er best, dette er en sandhett med modifikasjoner, for dette avhenger av hva du som forbruker skal bruke motoren til. En børsteløs motor har det med at det skal en del strøm til før det reagere, hvilket betyder at de første millimeter du trykker på gassen, skjer det ikke noe, men så plutselig kjøre bilen fort frem, så hastighet mellom 0-5km/t er ikke mulig, med mindre du betaler en veldig høy pris. Forstill deg at du er ute med en crawler og skal bestige en stein og deretter svinge til høyre over to pinne. I en sådan situasjon har du bruk for å kunne utnytte den helt lave hastighet og ikke være avhengig av at det skal en hvis megnde strøm til.

Men en børstemotor skal bruke tid på å vende, den kan ikke gå en vei, og så det neste øyeblikket kjøre den annen vei, den må ha tid til å vende så i situasjoner eks. rally, hvor du har bruk for at bakenden skrir ut i svinget vil en børsteløs motor klart være bedre. Men for en alminnelig person, som bare vil kjøre av og til, så er den motor du får med ved kjøp god nok. Biler med installert børsteløs motor, koster mer, og du vil oppleve at du får mer fart og liv i bilen.

rc børste motor - Rcbilen.no
Brushless motor - Rcbilen.no
motor-parts.jpg
Brushless inside.jpg

Børste/Børsteløs

Vi kan komme med et eks. Vi har flere biler med børste motor og børsteløse motorer, To av disse on-road biler har hver sin motor, de er begge racerbiler og den med børste motor kjøre rundt 60km/t på toppen, den har en gamme Tamiya 540 motor fra 1990, tror det er en 20T, den kan uten problemer følge den anden nye bil med børsteløs motor i opptrekk, det er kun topphastigheten som den ikke kan følge med på, den børsteløse bilen har en motor fra 2019, 3600Kv. Denne motoren er i utgangspunktet alt for voldsom til bilen, men vi hadde lyst til å prøve ut hva som kunne gå. Siden vi ikke kjøre på baner hvor det faktisk er mulig å kjøre 80km/t, så vil jeg ikke ha noen fordel med den ene eller den anden bilen.

 

En annen viktig ting ved motorer er strømmen, det er viktig å se hvilken strøm styrke og amprere motoren tåler, dette skal settes sammen så ESC’en skal levere strømmen til motoren, levere ESC’en mer en motoren kan tåle, (her ville jeg gjerne si at motoren dør) men virkeligheten er at de  overlever dette, motoren tar den strøm den vil. Men overgår du rpm eller får mer strøm enn de er bygget for, så dør de. Det samme kan man ikke si om ESC’en, den stopper ikke motoren krav, men brander når kravet blir for høyt. Strømstyrken i batteriet skal passe til ESC, Amperen som motoren trekker skal ESC’en kunne tåle. Dette står i instruksen for varen. Skal du bruke lipbatteri, skal ESC'en kunne håndtere dette.

Hva er en børste motor.

En børste motor (Brushed) er den type, hvor viklingene på kobberet er på den roterende del, for enden sitter to børster som overfører strømmen til den roterende delen. Disse børster kan bli slitt, og derfor gjøre motoren dårlig. Personlig har jeg kjørt med en børste motor siden 1994 og denne virker enda i dag. En børste motor er generelt ikke så hurtig og fintfølende som en børsteløs, men kan fint med den riktige gearing flytte en 1:10 bil opp til 60km/t. Er du ute etter mye kraft og justering skal du bruke børsteløs motor, men for hobby er en børste motor et fint valg. Kjennetegn er et at børste motor har to ledninger. Børste motorer er merket med et tall og bokstavet T, jo lavere tallet er jo kraftigere er de. Det fleste børste motorer kan kjøre under vann, men det krever at du tørker dem etterpå (Det er ikke sunt for motoren å forblive våd). For biler som kjører på grus og bakker kan det i noen tilfelle være en fordel med en børstemotor. Forhør deg hos selger eller andre steder for mer info.

Hva er en børsteløs motor.

Børsteløs motor (Brushless) er den type, hvor viklingene på kobberet er på innsiden av kroppen på motoren, og den roterende del er magneten. Disse har ikke børster og blir derfor ikke slitte, samtidig er disse motorene fintfølende og kan skifte retning fra det ene øyeblikk til det andet. De er robuste og tåler vann og mye andet (de er ikke alle vanntette, se instruksjonsboka for dette).

Børsteløse motorer er merket med et tall, jo høyrer tallet er, jo kraftigere er de.

Vanlige kjennetegn er at de har tre ledninger, og er uten kjølehull. Noen av dem kommer med et ekstre lille kontakt, som betyder at de har en føler inneni, disse kan tilsluttes ESC'en. Disse børsteløse motorer kan justeres mer enn andre og koster også ekstra. Ønsker du å kunne kontrollere motoren langt mer, skal du kjøpe en sådan en.

Tipp. Om du etter installasjon av en børsteløs motor, opplever at den løper baklengs, så ikke fortvivel. To løsninger på dette. 1. Har du en radio kontroller som kan vender gassen, så er det løst. 2. Løsning nummer to er den letteste, bytt om på to av de tre ledninger, likegyldig hvilke to du velger, bare kun to ledninger. Det samme prinsipp kan man gjøre med en børstemotor.

Bilder av børste og børsteløs motor.

Brushed motor - Rcbilen.no

Børste mortor, to ledninger.

Brushed-DC-Motor-Construction.jpg

Innersiden av en børste motor

Brushless motor_edited.jpg

Børsteløs motor, tre ledninger.

Brushed-DC-Motor-Construction.jpg

Børster til en børste motor til venstre, det er disse som blir slitt.

motor-parts.jpg

Adskilt børstemotor

Brushless-DC-motor-cross-sectional-view.

Innersiden av en børsteløs motor, viklingene på ytersiden, og magneten i midten.

Nørde-delen.
Om du ikke ønsker å være nørd, så kan du slutte å lese denne delen.
Skulle du har interesse i å vite hva alle tall og andre ting faktisk betyder så er det her du skal læse med.

 

Børste-motor.
De fleste har hørt om tallet 540 og 550 på børstemotorer, men hva betyr det? 540 og 550 referer til størrelsen på motoren. Begge motorer har en diameter på 35-36mm, men lengden varierer på disse. 540 motor er ca 50mm lang, hvor en 550 motor er mellom 55-90mm lang. Hvorfor navnet 540 og 550 ikke stemmer med lengden er svær å svare på, men disse navne er helt tilbake fra 80 og 90 tallet og er kanskje bare et navn. Det høres jo bedre ut å si 540 frem for 50. Da en 550 motor er lengere har den også mere kraft.
T-tallet eller turn refererer til kobber viklingen på den roterende del, her er den laveste tall kraftigst. Men det betyder ikke at det er den hurtigste, dette avhenger at rpm tallet, hvor mye volt du har i batteriet og giringen på bilen.

 

Børsteløs-motor.
For disse motorer er tallet på dem mer forståelig. T-tallet står stadig for kraft, men motoren har også et tall med Kv foran. Det skrives med stort K og lille v. Kv står for Constant valocity. Her vil noen så si at det så må skrives Cv, men nei, det skrives Kv. Tallet etter Kv refererer til rpm på motoren. Rpm regnes ut ved at du tar det tall som står på motoren og ganger det med volt styrken på batteriet.
Eks. Kv3300 med et 8,4V 7 cell NiMH batteri, blir så 3300 * 8,4 = 27.720rpm. Så her har man fått litt lettere å regne ut hva som er fortes. Dette gjør også at høyeste Kv er fortes. Hvor fort er dette så, ja det er svært å si, for det avhenger av din giring og størrelsen på hjulene og en masse andre faktorer.
På disse motorer står det også enda et firesifret tall, dette tallet referer til det fysiske størrelse på motoren. Eks. står det 3652, så er diameteren på motoren 36mm, og lengten er 52mm. Ikke alle børsteløse motorer har dette størrelses tall printet på motoren. Jo lengere en børsteløs motor er, gjør også at den blir kraftigere (tough).

En siste ting ved disse motorer er antall magneter som referere til hvor ofte motoren kan trekke i magneten, litt som en 2 og 4 takst bensin motor, ikke alle produsenter srkiver dette på produktet, men man kan si at jo flere magneter, jo flere ganger kan mortoren trekke i dem på en rotasjon.

Bonus opplysning.
Børsteløsemotorer har magneten på den roterende del av motoren. Noen magneter er delt opp i flere deler, andre er kevlar belagt og andre er bare en magnet på drivakselen. De sistnevnte er de billigste (Dette er en sannhet med modifikasjoner, også dyre motoren lages på denne måten). Her kan man oppleve at magneten river seg løs fra drivakselen, lime gir seg, dette høres ved at motoren hyler og ikke riktig vil kjøre. Disse motorer typer tåler rundt 76-100 graders varme før limen gir seg. Så opplever du dette, kan du lime magneten fast igjen. Husk å bruk CA lim (Cyanoakrylat) som tåler varme, blir også omtalt som superlim, men den må inneholde Cyanoakrylat. Her må det tillegges at du må tenke på om det var en grunn til at lime ga seg i første omgang, da feilen for dette kan ha skjedd fordi bilen din er i stykker og derfor gir for mye motstand, eller at din giring er over hva motoren kan tåle.

bottom of page